Wie kent in Groningen niet ‘Blote Bet’ op de Herebrug, het Veulen op de Radesingel of het Denkstertje aan de Paterswoldseweg? Maar wie kent de maker van deze beelden?
Wie was Wladimir de Vries?
Deze monografie geeft op deze vraag zeer gedocumenteerd antwoord. Informatie, onder andere uit niet openbare bestanden, en vak-foto’s in zwart-wit laten Wladimir de Vries en zijn werk zien in zijn eigen tijd. De auteur en de fotograaf schetsen ons een kleurrijke beeldhouwer wiens markante werken vele plekken, vooral in Stad en Ommeland, verfraaien en betekenis geven.
De beeldhouwer schept volumes en werkt in vrije ruimtelijke vormen, hij kiest en bewerkt het materiaal voor de beoogde expressie.
Wladimir de Vries maakte in al deze aspecten het wezenlijke van zijn onderwerp zichtbaar: het ranke van een meisje of een jong dier, het waardige, vorstelijke van de jonge koningin, de massieve kracht van een wisent, het erotische of sensuele van een jonge vrouw.
Daardoor spreken de beelden van Wladimir de Vries aan en overtuigen ze.
Piet Spijk