Houtsnede van een gebied in Engeland, dat door een weg in tweeën gedeeld wordt. Drie megalithische stenen met schaduwen en rijen transparante lichtgrijze vormen.
kunstenaar | Tim Blaauw (1953 - nu) |
genre | Landschap |
techniek | kleurenhoutsnede |
afmetingen | 44,5 x 45 cm |
datering | 1982 |
signatuur | linksonder |
ploeglid | nee |
inventarisnummer | 00584 |
opschrift | rechtsonder 3 / 5, Avebury |
plaats | Avebury (Groot-Brittannië) |
schenker | Dhr. D. Stubbe, Groningen |
aanwinstjaar | 2009 |
collectie | Collectie Stubbe (schenker) |
Tim Blaauw legt in zijn tekeningen en houtsneden het landschap vast. Daarbij gaat het hem niet om de ongereptheid van het landschap, maar om de ingrepen die haar bewoners achterlaten. Het aardoppervlak, getransformeerd door de mensheid. Dijken, spoorlijnen, waterreservoirs vormen tekens, doorklieven het landschappelijk gebied en delen het in. Het landschap zelf wordt vaag aangeduid. Details die zouden kunnen afleiden, worden weggelaten.
Net als een cartograaf bestudeert Tim Blaauw van te voren het gebied dat het uitgangspunt gaat worden voor zijn compositie. Hij vervlecht zijn opgedane theoretische kennis met de schetsen die hij ter plekke maakt. Als hij het gebied eenmaal doorgrond heeft, dan kiest hij voor een vogelvluchtperspectief om het weer te geven. De keuze voor zo’n hoog standpunt verschaft de kunstenaar een brede blik. Het gaat hem om de weidsheid van het landschap. Hij concentreert zich op een door de mens aangebracht spoor. En de beschouwer kijkt met hem mee de ruimte in. “Avebury” , een kleurhoutsnede gemaakt van een gebied in Engeland, laat zien hoe hij deze fascinatie voor tekens in het landschap tot een bijna abstracte fantasie weet te herleiden.
In één dynamische beweging deelt het witte spoor van een gebogen weg (is het wel een weg?) de compositie in tweeën. De linkerkant, een talud, ligt in de schaduw. Rechts, vangt een hoger gelegen vlakte het zonlicht op. Drie megalithische stenen, ooit door mensen opgericht, werpen slagschaduwen over de kale grond. Een grote schaduw in de rechter bovenhoek verwijst naar een onbekend object, misschien een boom, buiten de compositie. De rijen transparante lichtgrijze vormen, waarvan niet precies te zeggen valt wat ze voorstellen, geven aan de voorstelling een onwezenlijk karakter. Iets van een horizon, hoog in het beeld, biedt nog enig houvast. De fletse groene en gele kleuren verhogen de desolate uitstraling. De kunstenaar laat de techniek van de houtsnede bewust meespelen in het effect dat hij wil bereiken. Op sommige plekken zijn de kleuren doorzichtig waardoor de structuur van de houtnerf zichtbaar wordt.
Tim Blaauw werd in Leeuwarden geboren. Hij is opgeleid aan de academie Minerva, waar hij afstudeerde in grafiek en illustratie. Hij woont en werkt in Groningen. Is een actief lid van HOLT, de vereniging van Noordelijke Hoogdrukkers, die in 2008 hun tienjarig jubileum vierden met onder meer een tentoonstelling in Pictura.
Frédérique van der Palm.
Groeten uit Groningen. Een keuze uit verzameling D. Stubbe. Catalogus bij de tentoonstelling Groeten uit Groningen. Harmoniecomplex Groningen, 2004. Instituut voor Kunst- en Architectuurgeschiedenis Rijksuniversiteit Groningen. Sanne Boortman. Pag. 32 en 33.